Πολιτισμός

Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Το “Ink” είναι ένας Ευαγγελισμός, ο οποίος τελειώνει με μια Σταύρωση»

Νέες ημερομηνίες και επτά νέες παραστάσεις για το «INK», τη νέα παραγωγή του Δημήτρη Παπαϊωάννου που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αυτό και μόνο είναι είδηση, καθώς η προπώληση της παράστασης πριν λίγες μέρες γονάτισε για μια ολόκληρη εβδομάδα το σύστημα κρατήσεων του οργανισμού, προκαλώντας πραγματικό χάος, καθώς όλοι αναζητούσαν ένα εισιτήριο. Ήταν το talk of the town, εκείνη την «Μαύρη Δευτέρα», καθώς μέσα σε 12 ώρες εξαφανίστηκαν 10.000 εισιτήρια. Αντίστοιχος αριθμός mail εστάλησαν, σε όσους τυχερούς πρόλαβαν να κλείσουν θέση για τις πρώτες εννέα παραστάσεις.

Τώρα ο δημοφιλής σκηνοθέτης και το Μέγαρο Μουσικής ανακοίνωσαν άλλες επτά παραστάσεις (18, 22, 25, 28, 29 και διπλή παράσταση στις 23 Ιανουαρίου) με νέους συντελεστές, η προπώληση των οποίων ξεκινά τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου. H αναγγελία των νέων ημερομηνιών ήταν η αφορμή της δημοσιογραφικής συνάντησης με τον καλλιτέχνη. 

Στις πέντε από τις νέες παραστάσεις, ο Χάρης Φραγκούλης θα ερμηνεύσει τον ρόλο που ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε για τον εαυτό του. Η έκπληξη αυτή είναι το αποτέλεσμα της πολύμηνης συνεργασίας των δύο καλλιτεχνών για την ολοκλήρωση του «ΙΝΚ»: ο ηθοποιός μπήκε στη διαδικασία ως συνεργάτης σκηνοθέτης, βοηθώντας στην ανάπτυξη του ρόλου, και ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, εντυπωσιασμένος από τη σκηνική ιδιοφυΐα του, αποφάσισε να μοιραστεί μαζί του τις παραστάσεις όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και στην παγκόσμια περιοδεία που ακολουθεί.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και το Μέγαρο Μουσικής

Καθώς ολοκληρώθηκε το πενταετές residency του σκηνοθέτη στο Μέγαρο Μουσικής, τα δύο μέρη ανακοίνωσαν τώρα την ανανέωσή του για άλλα πέντε χρόνια ενώ έχει τεθεί option και για περαιτέρω ανανέωση. Το Μέγαρο έχει παραχωρήσει ένα στούντιο 1000 τετραγωνικών μέτρων στα έγκατα του κτιρίου, όπου ο σπουδαίος Έλληνας δημιουργός έκανε και κάνει τις πρόβες του και πειραματίζεται με διάφορα υλικά. Από αυτόν το χώρο, που ο ίδιος έχει αποκαλέσει σπίτι του, γεννήθηκαν άλλωστε οι μεγάλες διεθνείς παραγωγές των τελευταίων ετών, «Ο Μεγάλος Δαμαστής», «Since She», «Σίσυφος/Trans/Form», «Εγκάρσιος Προσανατολισμός» και το σημερινό «INK».

Στόχος, όπως ανακοίνωσε ο Πρόεδρος του ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής Νίκος Πιμπλής, είναι ο οργανισμός να λειτουργεί υποστηρικτικά τα επόμενα χρόνια για αυτόν τον δημιουργό παγκόσμιας εμβέλειας για τον οποίο είναι περήφανο που τον έχει στους κόλπους του και εκκινεί από εκεί. Θα υπάρξουν μάλιστα και νέες συνεργασίες τα επόμενα χρόνια.

Ανάμεσά τους η αναβίωση της εξαιρετικής παράστασης «Πουθενά», της παλιάς παραγωγής του σκηνοθέτη για τα εγκαίνια του ανακαινισμένου Εθνικού Θεάτρου το 2009, η οποία προγραμματίζεται για τον Σεπτέμβριο του 2024, με νέα πρωταγωνιστική ομάδα που θα αξιοποιήσει όλη την τεχνολογία που διαθέτει η σκηνή της αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη.

Παράλληλα, το Μέγαρο Μουσικής, για να γιορτάσει την ανανέωση του residency, προσφέρει δωρεάν στο κοινό τη μεγάλη βίντεο-εγκατάσταση «ΜΕΣΑ», που θα παρουσιάζεται καθημερινά, 17-30 Ιανουαρίου (18:00-00:00) στην Αίθουσα Banquet, σε μια μεγάλη οθόνη 9Χ4. Το «ΜΕΣΑ» είναι ένα εξάωρο έργο που σε προσκαλεί να περάσεις όσο χρόνο θέλεις μαζί του καθισμένος αναπαυτικά ή ξαπλωμένος με το ποτό σου ή χωρίς. H είσοδος στο «ΜΕΣΑ» θα είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας. Οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθήσουν το έργο όση ώρα επιθυμούν, να αποχωρήσουν από την αίθουσα και να επιστρέψουν σε αυτή, όσες φορές θέλουν.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου αναφέρθηκε στην πολυετή συνεργασία με τον οργανισμό: «Αναζητούσα για χρόνια ένα εργαστήριο, ένα στούντιο, γιατί αυτό που κάνω δεν μπορεί να γίνει, αν δεν υπάρχουν γύρω σου τα σώματα μαζί με τα υλικά, τα φώτα. Δεν μπορεί κανείς να φτιάξει και να λερώσει. Υπάρχει επίσης το ζήτημα της ανακύκλωσης των σκηνικών, κάποια πράγματα που περισσεύουν, τα οποία επειδή βρίσκονται δίπλα σου, περνούν στην επόμενη παράσταση. Αυτό το χώρο μου τον πρόσφερε το Μέγαρο. Ήταν μια υπόγεια αποθήκη, την οποία μεταμόρφωσα σε στούντιο με δικά μου έξοδα. Εκεί ξημεροβραδιαζόμαστε, καθώς είναι το εργαστήριο από όπου προέκυψαν όλες οι παραστάσεις των τελευταίων χρόνων. Αυτή η προσφορά από το Μέγαρο είναι τρομερά σημαντική για μένα, όσο σημαντικό είναι ένα εργαστήριο για έναν ζωγράφο. Δεν γίνεται να δουλέψεις αν δεν έχεις ένα δικό σου χώρο. Είναι πολλά τα πράγματα που συμβαίνουν εκτός προγράμματος. Είναι λοιπόν ένα ιδιαίτερα πολύτιμο δώρο λοιπόν που μου το προσφέρουν για άλλα πέντε χρόνια».

Για το INK

«Το έργο προέκυψε εντελώς απρόβλεπτα την πρώτη περίοδο της πανδημίας, καθώς ο Γερμανός χορευτής Σούκα Χορν έμενε κοντά μου στο Παγκράτι και είχαμε στη διάθεσή μας αυτό το στούντιο για να αυτοσχεδιάζουμε. Τώρα θα σας παρουσιάσουμε την ολοκληρωμένη του εκδοχή. Είναι ένα έργο για δύο που μας ζητήθηκε αρχικά από το Τορίνο και το Ρέτζιο Εμίλια και αφορούσε ένα εικαστικό installation. Παίζοντας λοιπόν με τον Σούκα προέκυψε η πρώτη μορφή του Ink, το οποίο παρουσιάστηκε στην Ιταλία και στην Σερβία.

Αυτό που θα επισήμανα για το Ink είναι ότι σε μια περίοδο που ήμουν πλημμυρισμένος με φως και αγάπη, έφτιαξα ένα σκοτεινό έργο. Δεν μπορώ να πω ότι είναι ένα έργο μικρότερης κλίμακας σε σχέση με τα προηγούμενα. Απλά είμαστε μόνο δύο επί σκηνής. Αυτό που χρειάζεται για να πραγματοποιηθεί αυτή η παράσταση δεν είναι πάντως μικρότερης κλίμακας και απαίτησης. Απλώς ένα παιχνίδι για δύο απαιτεί από τους δύο πολύ περισσότερα από ότι απαιτεί μια δουλειά συνόλου από τον κάθε ερμηνευτή ξεχωριστά. Αυτό το καταλαβαίνουμε από τον κόπο και από τον πόνο που αισθανόμαστε.

Το Ink δεν έχει ακριβώς μια συγκεκριμένη ιστορία. Είναι σαν ένα όνειρο, μέσα σε ένα όνειρο, μέσα σε ένα όνειρο. Μιλάει για την επιθυμία, για του πόθου το αγρίμι, που λέει και η Νικολακοπούλου, για τη μανία σύνδεσης με τη νεότητα και την ομορφιά. Μιλάει για αυτή την εμμονή. Είναι ένας Ευαγγελισμός, ο οποίος, όπως όλοι ξέρουμε, τελειώνει με μια σταύρωση».

Οι νέοι συνεργάτες του Ink

«Τώρα ολοκληρώνουμε την τελική μορφή του έργου, που περιλαμβάνει αρκετές νέες συνεργασίες. Επιστράτευσα την καλλιτεχνική μου φιλία με τον Χάρη Φραγκούλη, του οποίου ζήτησα την σκηνοθετική βοήθεια για να καταφέρω να ολοκληρώσω το ρόλο που έφτιαξα για τον εαυτό μου. Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε μαζί, με την προοπτική να φτιάξω κάποια στιγμή ένα έργο για τον Χάρη, το οποίο προγραμματιζόταν σε 2,5 χρόνια, όταν θα είχαν ολοκληρωθεί οι υποχρεώσεις μου με τα υπόλοιπα έργα, τον Εγκάρσιο Προσανατολισμό και το Ink. Δουλεύοντας μαζί του ως συνεργάτη-σκηνοθέτη, εντυπωσιάστηκα από τον τρόπο που αντιμετωπίζει το ρόλο του. Γι’ αυτό αποφάσισα να μοιραστώ και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις νέες παραστάσεις του Ink και θα κάνουμε επίσης μαζί την παγκόσμια περιοδεία. Και μετά θα κάνουμε μια καινούργια παράσταση στο Μέγαρο.

_Ένα από τα προβλήματα που αντιμετώπισα στο Ink ήταν η αλλαγή της μουσικής σε σχέση με την αρχική. Έτσι προέκυψε η συνεργασία με τον Κορνήλιο Σελαμσή που δημιούργησε τη νέα πρωτότυπη μουσική του έργου. Ήταν μια δημιουργική μάχη, ένα αλισβερίσι με τον Κορνήλιο._Λίγες μέρες αργότερα, δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από τον Θεόδωρο Κουρεντζή, που ήθελε να μου κάνει ένα δώρο για την παράσταση. Να διευθύνει τη μουσική του Κορνήλιου και να την ηχογραφήσει με την musicAeterna στο Ανατολικό Βερολίνο. Έτσι κι έγινε. Τέλος, ο πρωτοεμφανιζόμενος 22χρονος Ελληνογερμανός καλλιτέχνης Antonio Papazis προετοιμάζεται για τον ρόλο του Šuka Horn. Έχει βρεθεί κοντά μου με ένα internship, μαθαίνει το ρόλο του Šuka και θα είναι μαζί μας στις περιοδείες. Είναι ήδη έτοιμος και θα συμμετάσχει ως έκπληξη σε κάποιες από τις παραστάσεις. Ο Καναδός sound designer David Blouin σχεδιάζει τα ηχητικά τοπία της παράστασης, ενισχύοντας και παραμορφώνοντας τους ήχους που παράγουν ζωντανά τα σώματα και το νερό στη σκηνή. Τέλος, ο 22χρονος  Γάλλος Lucien Laborderie ενώνει τις δυνάμεις του με μένα και τον Στέφανο Δρουσιώτη στον επανασχεδιασμό του φωτισμού της παράστασης.

Είμαι πολύ κολακευμένος που νέοι άνθρωποι ζητούν να έρθουν και να δουλέψουν κοντά μου. Κι εγώ μαθαίνω πολλά από αυτούς και ξαναγεννιέμαι μέσα από τα μάτια τους και μέσα από το κέφι που έχουν για ζωή. Παίρνω πολλή ενέργεια και κουράγιο. Είναι τρομερά ανανεωτικό για μας στην ομάδα να βλέπουμε πως αυτοί εξελίσσονται δίπλα μας, μέχρι που γίνονται ανεξάρτητες προσωπικότητες. Είναι μια πολύ συγκινητική διαδικασία. Επίσης αυτή είναι η πρώτη φορά που μοιράζομαι κάτι που έχω σχεδιάσει για τον εαυτό μου. Η αλήθεια είναι ότι ζηλεύω τον Χάρη, γιατί είναι πολύ καλός και θα γίνει ακόμη καλύτερος στο μέλλον. Η ανταλλαγή αυτή, το να βλέπω κάτι που φτιάχνω πάνω μου να γίνεται τόσο καλά σε έναν άλλο και μετά να με βλέπει και να με διορθώνει είναι για μένα μια πραγματικά καινούργια διαδικασία. Είναι κάτι πρωτόγνωρο. Δεν το έχω ξαναζήσει και βοηθάει σε πολλά επίπεδα: να ξεπεράσει κανείς την αίσθηση ότι είναι μοναδικός και να μπορέσει να παραδώσει την εξουσία σε κάποιον άλλο».

Ο Χάρης Φραγκούλης αναφέρθηκε στη συνεργασία τους: «Πήγα σε έναν άνθρωπο ο οποίος γνωρίζει τόσο καλά τα υλικά του, τον οποίο θαυμάζω πολύ, ως θεατής. Αναγκαστικά ο πήχης είναι τόσο ψηλά που δεν μπορώ να τον ανέβω και να τον φτάσω. Βιώνω μια υπέροχη συνθήκη. Είναι μια θαυμάσια στιγμή για μένα. Μια μεγάλη τιμή. Δεν ξέρω αν κάνουμε τόσο διαφορετικά πράγματα. Σε αυτή την συνεργασία δεν πήγε ο ένας να επιβάλλει την αισθητική του στον άλλο. Ο πυρήνας και η σύλληψη του έργου είναι του Δημήτρη. Εγώ με αυτή την ψυχή, την επιθυμία, το γούστο και τη δουλειά που έχω κάνει, μπήκα στην ψυχή του Δημήτρη. Δεν είναι κάτι δηλαδή που φτιάξαμε από κοινού. Εγώ προσπάθησα να βοηθήσω όσο μπορώ και να μπω σε αυτόν τον κόσμο».

Το όνειρο για το μέλλον

«Θα ήταν ευχής έργο να βρισκόμουν σε ένα περιβάλλον χώρας ή οργανισμού, που θα δεχόταν να αναβιώσει παλιότερα έργα που έχω κάνει. Να μπορούσα να τα ξαναδώ πάνω στην σκηνή με νέους ερμηνευτές. Αυτό δεν συμβαίνει δυστυχώς στη χώρα μας και δεν συμβαίνει ακόμη και σε μεγαλύτερους καλλιτέχνες από εμένα.

Αν μου έλεγαν να επισκεφτώ ξανά ένα από τα παλιά μου έργα, αυτό θα ήταν η Σαπφώ, γιατί είναι παλιό και νομίζω ότι ήταν πιο τολμηρό από όσο νόμιζα τότε. Το έργο ονομαζόταν «Έρως Δαίμων» και παρουσιάστηκε το 1992 στο Κτίριο Καλλιτεχνών. Ήταν το μισό μέρος μιας νύχτας που ονομαζόταν Φεγγάρια. Αν ήταν να κάνω ένα έργο από τα παλιά θα ήταν αυτό. Γιατί μέσα από το ανανεωμένο βλέμμα της κοινωνίας για τα queer ζητήματα, θα μπορούσα να κάνω το κομμάτι κάτι που τότε δεν φανταζόταν κανείς».

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

INK

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί | Δημήτρης Παπαϊωάννου 

**Ένα έργο για δύο **

Ντυμένος άνδρας | Δημήτρης Παπαϊωάννου / Χάρης Φραγκούλης  

Γυμνός άνδρας | Šuka Horn / Antonio Papazis 

Μουσική | Κορνήλιος Σελαμσής 

Ηχητικός σχεδιασμός | David Blouin  

Σχεδιασμός φωτισμών | Lucien Laborderie, Στέφανος Δρουσιώτης 

Διεύθυνση – Εκτέλεση παραγωγής + Βοηθός Σκηνοθέτη | Τίνα Παπανικολάου 

Συνεργάτης Σκηνοθέτης | Χάρης Φραγκούλης 

Εκγύμναση ομάδας | Šuka Horn 

Φωτογράφιση + Κινηματογράφηση | Julian Mommert 

Η μουσική ηχογραφήθηκε από την musicAeterna υπό τη διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή 

Το όνομα του έργου δόθηκε από τον Άγγελο Μέντη 

Τα χταπόδια έφτιαξε ο Νεκτάριος Διονυσάτος 

Τεχνική διεύθυνση | Μανώλης Βιτσαξάκης 

Διεύθυνση σκηνής σκηνής – Ηχολήπτης | David Blouin    

Διεύθυνση φροντιστηρίου  – Διεύθυνση σκηνής | Τζέλα Χριστοπούλου 

Προγραμματισμός φωτισμών | Lucien Laborderie 

Τεχνική υποστήριξη | Μάριος Καραολής, Μάρθα Καπάζογλου, Κώστας Κακουλίδης 

Εκτέλεση Παραγωγής | 2WORKS σε συνεργασία με την POLYPLANITY Productions
 

Συνεργάτης εκτέλεσης παραγωγής | Βίκυ Στρατάκη
 

Βοηθός εκτέλεσης παραγωγής | Κάλη Καββαθά
 

Διεθνείς Σχέσεις + Επικοινωνία | Julian Mommert 

Παραγγελία και συμπαραγωγή | Torinodanza Festival / Teatro Stabile di Torino – Teatro Nazionale + Fondazione I Teatri / Festival Aperto – Reggio Emilia  

Συμπαραγωγοί περιοδείας: Biennale de la danse de Lyon 2023, Sadler’s Wells London, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.  

Υποστηρικτής | Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.  

**ΜΕΣΑ | Βίντεο-εγκατάσταση **

Σύλληψη σκηνοθεσία | Δημήτρης Παπαϊωάννου 

Μουσική  | Κωνσταντίνος Βήτα 

Φωτισμοί | Αλέκος Γιάνναρος 

INFO

**IΝΚ **

Επτά νέες παραστάσεις +18 +22 +25 +28 +29.1+23.1 Διπλή παράσταση: 17:30 & 20:00 

Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Έναρξη νέας προπώλησης | Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 

Συμπαραγωγή: Δημήτρης Παπαϊωάννου – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών  

29 Ιανουαρίου τον Δημήτρη Παπαϊωάννου

18, 22, 25 και 28 Ιανουαρίου τον Χάρη Φραγκούλη  

23 Ιανουαρίου τον Δημήτρη Παπαϊωάννου στις 17:30 και τον Χάρη Φραγκούλη στις 20:00.  

Τιμές εισιτηρίων: 7,5 € (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι) ● 10 € ●  

15 € ● 20 € ● 25 € ● 30 € ● 35 € 

 Διάρκεια: 1 ώρα  

Με το WordPress Automatic Plugin από την codecanyon
Πλέον στην ιστοσελίδα μας δημοσιεύονται αυτόματα άρθρα μέσω «RSS feeds».
Από όποια σελίδα μας τα προσφέρει!
Δεν φέρουμε καμιά απολύτως ευθύνη για το περιεχόμενο.
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε Σε αυτή την τοποθεσία
Αν πιστεύεται πως αυτό το άρθρο πρέπει να διαγραφεί μην διστάσετε να μας βρείτε στα social media.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button