Οικονομία

Η ώρα της αλήθειας για τον Εξάρχου, τα λουκέτα στο online delivery, η συστηματική καλλιέργεια του προφίλ του Τέλη Μυστακίδη και το Στέγαστρο Καλατράβα

Η ώρα της αλήθειας για τον Αλέξανδρο Εξάρχου

Το 2023 έκλεισε με τον όμιλο Intrakat να βάζει πλώρη για ετήσιο κύκλο εργασιών γύρω στο ένα δισ. ευρώ και το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων να ξεπερνά τα πέντε δισ. ευρώ. Ο επικεφαλής του ομίλου Αλέξανδρος Εξάρχου είδε να τελειώνει ο χρόνος σχεδόν ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ ενώ αξιόλογα βήματα έγιναν και στο άλλο ανοικτό μέτωπο, το σχέδιο δημιουργίας του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα μέσω της Attica Bank και της Παγκρήτιας. Το σχήμα των εφοπλιστών Δ. Μπάκου και Γ. Καϋμενάκη και του Αλ. Εξάρχου είχε μια καλή χρονιά. Χωρίς τις εντάσεις, τις αγωγές και τις έκτακτες γενικές συνελεύσεις που ζήσαμε μέχρι τα μέσα του 2022 όταν αποχώρησε από την ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Το 2024, όμως, θα είναι η χρονιά της αλήθειας. Όχι μόνο επειδή πρέπει να ξεπεραστούν ορισμένες αντιρρήσεις που εκφράζονται από συγκεκριμένους κύκλους για να γίνει πραγματικότητα το σχέδιο που εξυφαίνεται γύρω από την Attica Bank. Στον κατασκευαστικό τομέα, η αποδοτική λειτουργία του νέου ομίλου Intrakat θα δοκιμαστεί στην πράξη μέσα στη φετινή χρονιά. Ο Αλ. Εξάρχου δηλώνει σίγουρος πως μπορεί να μετατρέψει δύο ζημιογόνες εταιρείες σε έναν κερδοφόρο όμιλο. Οι Intrakat και ΑΚΤΩΡ έχουν επί χρόνια ζημιές από την κατασκευαστική δραστηριότητα, εικόνα που συνεχίστηκε και το 2023, όπως έδειξαν τα στοιχεία εννεαμήνου.

Μέσα στο 2024 θα αποδειχθεί αν ο μετασχηματισμός του ομίλου μετά την ένταξη της ΑΚΤΩΡ, η στελέχωση και η αποδοτική λειτουργία των εργοταξίων θα προσφέρουν αυτό που ψάχνουν οι δύο εταιρείες εδώ και μια δεκαετία. Κέρδη! Και η φετινή χρονιά ξεκινάει κάθε άλλο παρά ανέφελα για τους κατασκευαστές καθώς μέσα στο χρόνο θα κληθούν να αποδείξουν πως μπορούν να κατασκευάσουν, και με κέρδη, τα πολλά έργα που ανέλαβαν την τελευταία πενταετία. Στο τέλος του 2024 θα γίνει ο λογαριασμός όχι μόνο από την κυβέρνηση, που ανησυχεί για την εικόνα καθυστερήσεων σε κάποια εργοτάξια, αλλά και από τους μετόχους που έχουν οδηγήσει την αποτίμηση της Intrakat σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Τι ισχύει με την παράταση της σύμβασης στην Αττική Οδό

Επειδή η στήλη θέλει να είναι πάντα ακριβής, χωρίς περιθώρια για παρερμηνείες και παρεξηγήσεις, επανερχόμαστε με μερικά στοιχεία για το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού που σήμερα διαχειρίζονται οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ. Η σύμβαση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς και αν μέχρι τότε δεν έχει εγκατασταθεί ο νέος παραχωρησιούχος – η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που επικράτησε στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ – τότε προβλέπονται συγκεκριμένα πράγματα. Η υφιστάμενη σύμβαση θα παραταθεί «έναντι εύλογης αμοιβής και ειδικότερων όρων που θα συμφωνηθούν» μεταξύ δημοσίου και παραχωρησιούχου. Αυτή η «εύλογη αμοιβή» θα καλύπτει το κόστος λειτουργίας της Αττικής Οδού. Το κόστος συντήρησης για τα πρώτα δύο χρόνια μετά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης περιλαμβάνεται ήδη στις υποχρεώσεις του υφιστάμενου παραχωρησιούχου. Συνεπώς η «εύλογη αμοιβή» θα αφορά μόνο τη λειτουργία. Αρα οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ δεν προσδοκούν πρόσθετα παχυλά μερίσματα από τυχόν παράταση. Εχουν έτσι κι αλλιώς λαμβάνειν σημαντικά ποσά για την επόμενη διετία – τριετία από τη λύση της κοινοπραξίας, κ.ο.κ. Αυτά για την αποφυγή παρεξηγήσεων και προσδοκιών!

Ωριμάζει, με λουκέτα, η online αγορά διανομών στο σπίτι

Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της διακοπής λειτουργίας (στην Ελλάδα) της Instashop, της πλατφόρμας για αγορές και διανομές μέσω Διαδικτύου από σουπερμάρκετ ή άλλα καταστήματα, κατέβασε ρολά και η Forky. Η Forky ήταν μια πλατφόρμα παραγγελιών έτοιμου φαγητού στην οποία είχε επενδύσει από το 2017 ο όμιλος Vivartia. Η διοίκηση της Vivartia, όπως και άλλοι ισχυροί, αντιλαμβάνονται πως η αγορά διανομής φαγητού ή προϊόντων από καταστήματα τροφίμων και σουπερμάρκετ ωριμάζει και τους επόμενους μήνες θα ενταθούν οι τάσεις συγκέντρωσης που είδαμε σε διεθνείς αγορές τα τελευταία τρία χρόνια. Στα θύματα θα περιλαμβάνονται και πολλές πολυβραβευμένες επιχειρήσεις που δεν θα προλάβουν να ανέβουν στο τρένο κάποιου ισχυρότερου. Ειδικά στη διανομή έτοιμου φαγητού η αγορά έχει ήδη συγκεντρωθεί στους δύο μεγάλους, την Wolt και E-Food, ενώ η ισχύς του ΟΤΕ στηρίζει τη Box, ένα από τα «παιδιά» του απερχόμενου διευθύνοντος συμβούλου Μιχάλη Τσαμάζ.

Γιατί φτιάχνει συνεχώς το προφίλ του ο Τέλης Μυστακίδης;

Θα περίμενε κανείς πως μετά την περιπέτεια με τους εφοπλιστές της Aegean Baltic Bank (ABB) ο δισεκατομμυριούχος και πρώην ανώτατο στέλεχος του ελβετικού κολοσσού πρώτων υλών Glencore Τέλης Μυστακίδης θα σήκωνε τα χέρια ψηλά με την Ελλάδα. Όμως ο Μυστακίδης καλλιεργεί συστηματικά το προφίλ του το τελευταίο εξάμηνο, αρχικά με μια συνέντευξη που έδωσε στις αρχές Ιουνίου και στη συνέχεια με διαρροές για το σημαντικό φιλανθρωπικό του έργο. Στη συνέντευξη στην Καθημερινή τον Ιούνιο, ο Μυστακίδης, που σπανίως μιλάει δημόσια, ξεκαθάριζε πως δεν πρόκειται να εκδηλώσει ενδιαφέρον για μετοχές συστημικών τραπεζών που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΣΧ). Ενδιαφέρονταν περισσότερο για μια τράπεζα – μπουτίκ όπως η ABB που θα την αξιοποιούσε για σειρά κινήσεων στην Ελλάδα. Η συμφωνία για την ΑΒΒ δεν προχώρησε αλλά το όνομα του δισεκατομμυριούχου από τη Θεσσαλονίκη παραμένει στην επικαιρότητα. Είτε ως ενδιαφερόμενου για την αγορά του ΠΑΟΚ, είτε άλλων περιουσιακών στοιχείων του Ιβάν Σαββίδη όπως ο ΟΛΘ!

Τα σενάρια για τη στέγη Καλατράβα στο ΟΑΚΑ

Όλα δείχνουν πως θα τελειώσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες ο θόρυβος με τα δύο Στέγαστρα Καλατράβα στο ΟΑΚΑ, στο κεντρικό στάδιο και στο ποδηλατοδρόμιο με τους μηχανικούς του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) να προτείνουν συγκεκριμένη λύση για την επαναλειτουργία των δύο χώρων. Το σίγουρο είναι πως θα αφαιρεθούν τα πολυκαρβονικά φύλλα που χρησιμοποιήθηκαν, αντί για γυαλί, στο στέγαστρο Καλατράβα όχι μόνο επειδή δεν έχουν αντικατασταθεί επί δύο δεκαετίες. Η αφαίρεσή τους περιορίζει και το βάρος της μεταλλικής κατασκευής με ό,τι αυτό σημαίνει για τους κινδύνους. Όπως έχει γράψει η στήλη, η φετινή επέτειος των 20 χρόνων από τους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για αναστοχασμό και σοβαρή μελέτη του τρόπου που αξιοποιήθηκαν ή δεν αξιοποιήθηκαν οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις.

Η συνάντηση Μητσοτάκη – Ντένκοφ και οι εκκρεμότητες με Βουλγαρία

Πολύ μελάνι έχει χυθεί τους τελευταίους μήνες για τα κοινά έργα που θέλουν να προχωρήσουν η Ελλάδα και η Βουλγαρία σε ενέργεια και μεταφορές. Όπως ο αγωγός πετρελαίου από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Μπουργκάς, ο αγωγός υδρογόνου από την Θεσσαλονίκη μέχρι τη Σόφια ή το σερνάμενο σχέδιο σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου με σύνδεση των λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας. Δε γνωρίζουμε αν στη χθεσινή συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ν. Ντένκοφ, που αποχωρεί από τη θέση του πρωθυπουργού σύντομα και αντικαθίσταται από την Μαρ. Γκάμπριελ στο πλαίσιο διακομματικής συμφωνίας, έπεσε στο τραπέζι και η τύχη της Neftohim, του μεγαλύτερου διυλιστηρίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η Neftohim ελέγχεται από τη ρωσική Lukoil και οι Βούλγαροι είναι αποφασισμένοι να πιέσουν ώστε το διυλιστήριο να περάσει σε άλλο επενδυτή. Ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης είχε δηλώσει αρκετές φορές τους τελευταίους μήνες πως ο όμιλος παρακολουθεί την υπόθεση.

To άρθρο Η ώρα της αλήθειας για τον Εξάρχου, τα λουκέτα στο online delivery, η συστηματική καλλιέργεια του προφίλ του Τέλη Μυστακίδη και το Στέγαστρο Καλατράβα δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Αναπαραγωγή άρθου από εδώ

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button