Ποια καταστήματα προτίμησαν οι καταναλωτές – Αρχίζουν την Δευτέρα οι χειμερινές εκπτώσεις
Ανάσα στον εμπορικό κόσμο φαίνεται να έδωσε η φετινή εορταστική περίοδος, ζεσταίνοντας τα ταμεία των επιχειρήσεων που βρέθηκαν σε πίεση τα τελευταία χρόνια, λόγω Covid αλλά και οικονομικής κρίσης.
Κοινό συμπέρασμα όλων των καταστηματαρχών ήταν ότι εφέτος, κατά την εορταστική περίοδο, οι καταναλωτές διψούσαν για αγορές αγαθών και η ακρίβεια που υπάρχει, κυρίως στα είδη διατροφής, μάλλον δεν τους εμπόδισε να προχωρήσουν στις αγορές, αλλά σίγουρα μείωσε τον όγκο αυτών. Όπως χαρακτηριστικά δηλώνουν οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, «εφέτος αγόρασαν περισσότεροι αλλά η μέση αξία της απόδειξης μάλλον περιορίστηκε».
Εκείνο που αναμφίβολα λειτούργησε ως καύσιμο την περίοδο των εορτών ήταν η χορήγηση των επιδομάτων, η πληρωμή των μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους, η καταβολή των συντάξεων και η χορήγηση του δώρου στον ιδιωτικό τομέα. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων εμφανίζεται την τελευταία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, αν και όπως σημειώνουν οι παράγοντες της αγοράς η τάση είχε διαφανεί από τις αρχές Δεκεμβρίου.
Το τελικό ταμείο της αγοράς αναμένεται να γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες και αυτό που μένει να φανεί είναι αν η φετινή κίνηση στα καταστήματα αποδειχθεί καλύτερη από πέρυσι.
Και ενώ η αγορά εφέτος θύμισε σε κάτι τις προ κρίσης εποχές, τα βλέμματα όλων στρέφονται πλέον στις εκπτώσεις που ξεκινούν εφέτος νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, την προσεχή Δευτέρα 8 Ιανουαρίου με το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης να δηλώνει ότι θα πράξει ότι είναι δυνατόν προκειμένου οι εκπτώσεις να είναι πραγματικές και να μην παραπλανηθούν οι καταναλωτές.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι αρμόδιοι φορείς οι καταναλωτές προτίμησαν τα μεγάλα καταστήματα εις βάρος των παραδοσιακών καταστημάτων. Όπως δηλώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης στο ΑΠΕ – ΜΠΕ «η πρόβλεψη για τον τζίρο του λιανεμπορίου τον φετινό Δεκέμβριο πως θα ξεπεράσει τα περυσινά 3,83 δισ. ευρώ και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δισ. ευρώ φαίνεται πως τελικά θα πραγματοποιηθεί, ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παρέμειναν οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν»
Ωστόσο για το σύνολο του έτους όλα δείχνουν ότι μέρος της αύξησης θα «φαγωθεί» από τον πληθωρισμό. Σύμφωνα με τον Β. Κορκίδη «το 2023 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεμπόριο θα ολοκληρωθεί με μονοψήφια αύξηση, που μάλιστα σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης».
Επικαλούμενος μάλιστα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο Β. Κορκίδης, σημειώνει ότι «κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγματικότητα διεύρυνση του χάσματος μεταξύ τους, δεδομένου ότι οι μεγάλοι μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών. Συγκεκριμένα, ο τζίρος των πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων ανά τρίμηνο αυξάνεται στα επίπεδα του 2%, ενώ των μεσαίων άνω του 4%».
Σύμφωνα με μια πρώτη… αυτοψία, η πλειοψηφία των καταναλωτών κινήθηκαν κυρίως στις κεντρικές αγορές για να κάνουν τα ψώνια τους, με τη μερίδα του λέοντος να στρέφεται σε κλάδους του λιανικού εμπορίου που παραδοσιακά πρωτοστατούν στην εορταστική περίοδο, όπως η ένδυση και η υπόδηση, η αθλητική και παιδική ένδυση, τα είδη δώρων και φυσικά τα παιχνίδια.
Το λιανικό εμπόριο έχει ήδη στρέψει το βλέμμα του στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες αναμένεται να ξεκινήσουν την ερχόμενη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και να διαρκέσουν μέχρι και τις 29 Φεβρουαρίου 2024, ενώ τα καταστήματα θα ανοίξουν ξανά την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, δηλαδή στις 14 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο 11:00-18:00.
Αναπαραγωγή άρθου από εδώ