Το νομοθετικό 100αρι, το παρασκήνιο με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, οι εισηγμένες που πληρώνουν το μπλόκο στο Σουέζ και η σύγχυση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ
Το νομοθετικό σπριντ του Ιανουαρίου
Με το σημερινό υπουργικό συμβούλιο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα δώσει το μήνυμα για το νομοθετικό σπριντ που θα τρέξει η κυβέρνηση τις επόμενες εβδομάδες εν μέσω αντιδράσεων από την αντιπολίτευση και διάφορες επαγγελματικές κατηγορίες όπως οι δικηγόροι και οι συμβολαιογράφοι. Το μενού περιλαμβάνει από το σχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστημιακά ιδρύματα μέχρι τις αλλαγές στον ποινικό κώδικα, την επιστολική ψήφο και το γάμο ομόφυλων ζευγαριών παράλληλα με το δικαίωμα στην τεκνοθεσία. Η κυβέρνηση σφυροκοπείται ήδη από τα δεξιά ή από τα αριστερά για αρκετά από τα νομοθετήματα. Στο τραπέζι βρίσκονται και σχέδια νόμου για πολεοδομικά και χωροταξικά θέματα, που απασχολούν αρκετούς συμπολίτες μας, αφού ο αρμόδιος υπουργός Θεοδ. Σκυλακάκης διαμηνύει πως πλέον θα κατεδαφίζονται άμεσα όλα τα (νέα) αυθαίρετα κτίσματα. Σήμερα θα τονισθεί και η ανάγκη για καλιμπράρισμα της κρατικής μηχανής, μετά τις αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους, ώστε να απορροφηθούν ταχύτερα και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Κάτι κινείται για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Εντείνονται στο παρασκήνιο οι διεργασίες για το μέλλον της ΔΕΠΑ Εμπορίας, με στόχο το τοπίο για την εταιρεία να ξεκαθαρίσει μέσα στη χρονιά. Το θέμα απασχολεί πρωτίστως την Helleniq Energy (πρώην Ελληνικά Πετρέλαια), η οποία διατηρεί ποσοστό συμμετοχής 35% στην εταιρεία. Στα τέλη της περασμένης χρονιάς ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης ήταν κάτι παραπάνω από σαφής όταν δήλωνε ότι για την εταιρεία του οι αποφάσεις σχετικά με τη συμμετοχή στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα ληφθούν πριν το καλοκαίρι, διατυπώνοντας ανοικτά τα τρία πιθανά σενάρια: Εξαγορά από την Helleniq Energy του υπόλοιπου 65%, πώληση του δικού της 35% ή συγχώνευση των δύο εταιρειών. Βέβαια, τον τελευταίο λόγο θα τον έχει το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο είναι συνέταιρος με την οικογένεια Λάτση στην Helleniq Energy κι έτσι εμμέσως και στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν έχει και μεγάλη σχέση με την εταιρεία στην οποία αρχικά είχαν συμμετοχή τα ΕΛΛ.ΠΕ. Από μία εταιρεία που ασχολούνταν αποκλειστικά με την εμπορία φυσικού αερίου έχει εξελιχθεί σε έναν επιχειρηματικό οργανισμό με δραστηριότητες και στην ηλεκτροπαραγωγή και στις ΑΠΕ και στον τομέα των FSRU. Θυμίζουμε ότι το 2020 το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διαγωνισμό με στόχο την πώληση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στην εταιρεία, στον οποίο εκδήλωσαν ενδιαφέρον όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι αλλά και αρκετοί διεθνείς ενεργειακοί παίκτες. Ο διαγωνισμός «σύρθηκε» για καιρό και τελικά ακυρώθηκε και επισήμως και λόγω των νέων δεδομένων στην αγορά φυσικού αερίου, αλλά και λόγω της συνεχιζόμενης δικαστικής εκκρεμότητας της εταιρείας με την ELFE. Και τότε, πάντως, και παρά το υψηλό ενδιαφέρον στον διαγωνισμό, διατυπώνονταν στην ενεργειακή αγορά επιφυλάξεις για το πώς θα μπορούσε το 65% της εταιρείας να καταλήξει σε τρίτον ιδιώτη πέραν των ΕΛΠΕ και πώς ακριβώς θα λειτουργούσε η συγκατοίκηση ενός τρίτου παίκτη με τα ΕΛΠΕ στην εταιρεία ή πώς θα δρομολογούνταν η αποχώρηση των ΕΛΠΕ.
Ποιος πληρώνει τη νέα έκρηξη στο μεταφορικό κόστος Ασίας – Ευρώπης
Υπερτριπλάσιο είναι πλέον το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία προς την Ευρώπη αν παραταθεί η σημερινή κατάσταση θα αρχίσουν να πιέζονται αρκετές εισηγμένες που στηρίζονται στα χαμηλά ναύλα όπως για παράδειγμα η ΙΚΕΑ του ομίλου Φουρλή, η Jumbo του Απόστολου Βακάκη αλλά και κάποια γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα ή ταχυμεταφορείς που διακινούν προϊόντα από την Κίνα προς τη χώρα μας. Τα προβλήματα με τη διέλευση του Σουέζ έχουν επιπλέον σοβαρότατο αποτύπωμα και στα έσοδα του ΟΛΠ αφού έχουν καταργηθεί τρία εβδομαδιαία δρομολόγια μεγάλων πλοίων που ξεφόρτωναν στο ελληνικό λιμάνι προκειμένου στη συνέχεια να μεταφερθούν προϊόντα προς την υπόλοιπη Ευρώπη με μικρότερα πλοία. Η κατάσταση έχει αρχίσει να θυμίζει την περίοδο της πανδημίας όταν είχαμε την έκρηξη κόστους στις μεταφορές που οδήγησε σε τεράστιες ανατροπές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τις οποίες πληρώνουμε ακόμα και σήμερα. Και αν δε βρεθεί λύση με τη διέλευση του Σουέζ τότε οι αυξήσεις τιμών θα φτάσουν και στον τελικό καταναλωτή σε μια περίοδο που δίνεται μάχη για την αναχαίτιση του πληθωρισμού.
Τι συμβαίνει με τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ
Πλήρης σύγχυση έχει δημιουργηθεί για τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε σχέση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ. Ενώ η ηγεσία του υπουργείου επαναλαμβάνει όπου βρεθεί και όπου σταθεί πως «τα νέα λεωφορεία θα έρθουν χθες!», πριν από λίγες ημέρες ακυρώθηκε το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού για τα νέα οχήματα – αφορούσε 100 απλά ηλεκτρικά λεωφορεία – στο οποίο είχε κατατεθεί προσφορά μόνο από την κινεζική BYD, για τεχνικούς λόγους. Έτσι από τα 770 που ήταν ο αρχικός αριθμός των λεωφορείων που θα προμηθεύονταν ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ τώρα έχει μειωθεί τα 450! Από τα πέντε τμήματα του διαγωνισμού το ένα που αφορούσε 120 υβριδικά λεωφορεία είχε ήδη κηρυχθεί άγονο από τον Μάιο του 2022. Τώρα ακυρώθηκε και το τέταρτο.
Το υπουργείο προχωρά παράλληλα και σε διαγωνισμό διάρκειας οκτώ ετών και ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ για την εξυπηρέτηση λεωφορειακών γραμμών σε Ανατολική και Δυτική Αττική. Αφού τα νέα λεωφορεία θα έρθουν «χθες» γιατί προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τόσα πολλά χρόνια. Μα φυσικά επειδή όλος ο σημερινός ιδιόκτητος στόλος του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ αποτελείται από πανάρχαια οχήματα! Ακόμα και αν έρθουν αύριο όλα τα νέα λεωφορεία πάλι δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του Λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος διαγωνισμός για την οκταετή σύμβαση, που στην ουσία απευθύνεται στα ΚΤΕΛ, ήταν άγονος και τώρα αναμένουμε την εκδήλωση ενδιαφέροντος στα τέλη Ιανουαρίου.
Πότε θα έρθουν τελικά τα νέα λεωφορεία; Υποτίθεται πως το πρώτο τμήμα με τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία που έχει αναλάβει η κινεζική YTONG BUS θα αρχίσει να παραδίδεται από τον Απρίλιο. Για τον επόμενο χρόνο προγραμματίζεται η άφιξη των πρώτων από τα 200 απλά λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) που έχει αναλάβει η ιταλική Industria Italiana Autobus ενώ το τμήμα με τα 100 αρθρωτά, 18μετρα, οχήματα CNG έχει κερδίσει η IVECO που αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από τον όμιλο Κοντέλλη.
Πως θωρακίζουν τις υποδομές στην Ευρώπη
Ακόμα είναι νωπές οι μνήμες από τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία και καθώς ο χειμώνας αποφάσισε σιγά σιγά να κάνει αισθητή την εμφάνισή του, καθίσταται ακόμα πιο επίκαιρη η συζήτηση για το τι πρέπει να γίνει για να μην επαναληφθούν τα πρόσφατα φαινόμενα. Είναι δεδομένο από την μία πλευρά ότι είναι αδύνατο – κι από άποψη κόστους – να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται οι υποδομές με βάση τα πλέον ακραία σενάρια φυσικών φαινομένων συχνότητας 500 ή 1000 ετών, ωστόσο η κλιματική κρίση έχει αλλάξει άρδην τα δεδομένα.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει ενδιαφέρον να δούμε τι κάνουν άλλες χώρες. Ο μεγαλύτερος παραγωγός ΑΠΕ στην Ευρώπη, η νορβηγική Statkraft, π.χ. αποφάσισε να επενδύσει 700 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υδροηλεκτρικών φραγμάτων της, ώστε να μπορέσουν να αντέξουν τις έντονες βροχοπτώσεις που έχει φέρει η κλιματική κρίση, αλλά και τα νέα δεδομένα από τις απειλές της παγκόσμιας τρομοκρατίας! Η νορβηγική κρατική εταιρεία δήλωσε πρόσφατα ότι σχεδιάζει να ενισχύσει περισσότερα από 70 φράγματα τα επόμενα 5 έως 10 χρόνια. Η Statkraft ανακοίνωσε ότι έχει παρατηρήσει «αύξηση των απροσδόκητων έντονων βροχοπτώσεων και των ακραίων καιρικών συνθηκών λόγω της κλιματικής αλλαγής». Τον περασμένο Αύγουστο, ένα φράγμα σε εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής στη νότια Νορβηγία, κατέρρευσε μερικώς εξαιτίας έντονων βροχοπτώσεων, ενώ η υπερβολική ποσότητα νερού προκάλεσε ζημιές και στο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας.
Ρεκόρ μετοχικού ακτιβισμού του 2023
Στην Ελλάδα δεν είχαμε και πολλές εντάσεις, μετά την τριετή περιπέτεια με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αλλά το 2023 υπήρξε έτος – ρεκόρ για τον μετοχικό ακτιβισμό παγκοσμίως. Σε 252 περιπτώσεις εισηγμένων επιχειρήσεων τα διοικητικά συμβούλια βρέθηκαν αντιμέτωπα με μετόχους οι οποίοι ήθελαν αλλαγές από την «έξωση» του διευθύνοντος συμβούλου μέχρι την πώληση θυγατρικών ή άλλων περιουσιακών στοιχείων. Σύμφωνα με έκθεση της επενδυτικής τράπεζας Lazard, που παρουσίασαν χθες οι Financial Times, οι περισσότερες «επιθέσεις» σε διοικήσεις εισηγμένων σημειώθηκαν σε Ευρώπη και Ασία. Σε 69 περιπτώσεις εταιρειών στην Ευρώπη είχαμε πέρυσι αναταράξεις λόγω παρεμβάσεων από μικρότερους μετόχους. Οι τελευταίοι είναι τις περισσότερες φορές εξειδικευμένοι επενδυτές οι οποίοι αγοράζουν μικρά ποσοστά σε εισηγμένες και στη συνέχεια πιέζουν για αλλαγές με το επιχείρημα πως μόνο έτσι θα αυξηθεί η αξία των μετοχών. Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού έχουν ακόμα περισσότερους πονοκεφάλους αφού η Starbucks, για παράδειγμα, βρίσκεται αντιμέτωπα με συμμαχία εργατικών ενώσεων θέλουν να αντικαταστήσουν τρία μέλη του Δ.Σ. για «σοβαρές παραλείψεις στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού»
To άρθρο Το νομοθετικό 100αρι, το παρασκήνιο με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, οι εισηγμένες που πληρώνουν το μπλόκο στο Σουέζ και η σύγχυση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
Αναπαραγωγή άρθου από εδώ