25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οι πέντε ταινίες που περιμένουμε να δούμε
Οι πληγές που άφησε πίσω της η δικτατορία του Πινοσέτ στη Χιλή. Το σύγχρονο προσφυγικό δράμα. Πώς είναι το να μεγαλώνεις σε μια ακροδεξιά κοινωνία στην Πολωνία. Ιστορίες Ουκρανών πολιτικών. Η σχέση μας με το περιβάλλον. Αυτές είναι οι θεματικές που διατρέχουν πέντε από τα ντοκιμαντέρ που θα παρακολουθήσουμε στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (2-12 Μαρτίου 2023).
Σημείο συνάντησης / Meeting Point
Τμήμα: Ανοιχτοί Ορίζοντες (αποκλειστικό έως 23/2)
Ρομπέρτο Μπαέσα
Χιλή
Οι σκηνοθέτες Αλφρέδο Γκαρσία και Παουλίνα Κόστα ήταν μωρά όταν οι πατεράδες τους συνελήφθησαν από στρατιωτικούς της δικτατορίας του Πινοσέτ στη Χιλή. Οι δύο τους κρατήθηκαν μαζί σε ένα μικρό κελί στη Βίλα Γκριμάλντι, ένα από τα πλέον διαβόητα κέντρα βασανιστηρίων εκείνης της εποχής. Στη διάρκεια της φυλάκισής τους, οι πατεράδες τους συνδέθηκαν με μια βαθιά και άρρηκτη φιλία, όμως μόνο ένας από αυτούς επιβίωσε και επέστρεψε στην οικογένειά του. Σήμερα, 45 χρόνια μετά, οι σκηνοθέτες με τις οικογένειές τους ανασυνθέτουν τις τελευταίες μέρες πριν από τη σύλληψη των πατεράδων τους και όλα όσα τους περίμεναν στη διάρκεια της αιχμαλωσίας τους.
Με ηθοποιούς να αναβιώνουν τις εμπειρίες εκείνες στο πλατό, ξετυλίγεται ένα φιλμ μέσα σε ένα φιλμ και οι διαφορετικές γενιές των δύο οικογενειών γίνονται αυτόπτες μάρτυρες ενός παρελθόντος που παρελαύνει μπροστά από τα μάτια τους. Ένα συγκλονιστικό δείγμα κινηματογράφου που συνδυάζει μυθοπλαστικά και μη μυθοπλαστικά σχήματα για να εξερευνήσει το διαγενεακό τραύμα που άφησε πίσω της μια αιμοδιψής δικτατορία. Έχει συμπληρωθεί σχεδόν μισός αιώνας, όμως οι πληγές παραμένουν ανοιχτές. Το έργο αυτό φέρνει τη βία του παρελθόντος πιο κοντά στο φως, για να σμιλέψει ένα δικαιότερο παρόν και να ονειρευτεί ένα καλύτερο μέλλον.
Σημειώσεις εκτοπισμού / Notes on Displacement
Τμήμα: Ανοιχτοί Ορίζοντες
Καλέντ Τζαράρ
Παλαιστίνη, Γερμανία, Κατάρ
Οι ειδήσεις ξεχειλίζουν από εικόνες στοιβαγμένων ανθρώπων σε βάρκες και προσφυγικές δομές. Όμως πόσο καλά γνωρίζουμε τι πραγματικά περνάνε οι πρόσφυγες; Ο σκηνοθέτης Καλέντ Τζαράρ ακολουθεί μια οικογένεια από την Παλαιστίνη, στην απάνθρωπη προσωπική τους οδύσσεια με προορισμό τη Γερμανία. Και κατά μια έννοια, ο ίδιος –και ο θεατής– γίνονται μέλη αυτής της οικογένειας.
Πολωνικές προσευχές / Polish Prayers
Τμήμα: Ανοιχτοί Ορίζοντες
Χάνκα Νόμπις
Ελβετία, Πολωνία
Ο 22χρονος Άντεκ μεγαλώνει σε μια βαθιά θρησκευόμενη και ακροδεξιά οικογένεια στη σύγχρονη Πολωνία. Ο κόσμος του ορίζεται από τον καθολικισμό, τον εθνικισμό και την αποχή από το σεξ. Η κινηματογραφίστρια Χάνκα Νόμπις ακολουθεί τον ίδιο και τους φίλους του από την Αδελφότητα, μια μικρή ομάδα ομοϊδεατών νεαρών ανδρών, για περισσότερο από τέσσερα χρόνια. Ο Άντεκ γίνεται ο καθοδηγητής τους σε κατασκηνώσεις επιβίωσης και διαδηλώσεις κατά του Pride. Την ίδια στιγμή όμως, είναι περίεργος για τον κόσμο γύρω του και, κυρίως, για τις γυναίκες μέσα σε αυτόν.
Για το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, ο νεαρός πρωταγωνιστής φαίνεται να ταυτίζεται απολύτως με αυτόν τον ακροδεξιό Καθολικό κόσμο, καθώς αυτό το πορτρέτο παρατήρησης αποτυπώνει τη ζωή του σε ισορροπημένες ενότητες, από τις επισκέψεις του στην εκκλησία μέχρι τις διαδηλώσεις, τους εορτασμούς και τις συναντήσεις της Αδελφότητας. Ολόγυρά του, ζευγάρια παντρεύονται σε νεαρή ηλικία για να αρχίσουν να τεκνοποιούν. Όταν όμως ο ίδιος ερωτευτεί, θ’ αρχίσουν να ξεφυτρώνουν και οι πρώτες αμφιβολίες, αρχικά γύρω από την απαγόρευση του προγαμιαίου σεξ, και τελικά για την ύπαρξη του ίδιου του θεού.
Πέρα από την επανάσταση – Πολεμώντας για τη δημοκρατία / Beyond Revolution –
Fighting for Democracy
Τμήμα: Διεθνές Διαγωνιστικό
Κριστόφ Γκερέγκα
Γερμανία, Ουκρανία
Μέσα από τις προσωπικές ιστορίες τριών επιφανών Ουκρανών πολιτικών, οι οποίοι ανατρέχουν στην περίοδο από το 2013 μέχρι και σήμερα, γινόμαστε μάρτυρες του αγώνα της χώρας για δημοκρατία, αυτονομία και γεωπολιτική σταθερότητα. Παρακολουθούμε τους πρωταγωνιστές της ταινίας, καθώς περνούν από τον ακτιβισμό στην πολιτική σκηνή ενός εύθραυστου δημοκρατικού συστήματος και από εκεί στην υπεράσπιση της χώρας απέναντι στη ρωσική εισβολή.
Μια κοινή ακολουθία / A Common Sequence
Τμήμα: Διαγωνιστικό Film Forward
Μέρι Ελένα Κλαρκ, Μάικ Γκίμπισερ
ΗΠΑ
Ενώ εκτυλίσσεται ο άνισος αγώνας του ανθρώπου να ζει και να δουλεύει σε έναν πλανήτη που διαρκώς μεταβάλλεται, εγείρονται ζητήματα γύρω από την αξία, την καταγωγή και την προσαρμογή των ειδών, απλώνοντας τα σε κόσμους φαινομενικά ασύνδετους. Αυτό το εκρηκτικό, πανέξυπνο έργο διερευνά τις μεταβολές της ζωής και του μόχθου, εξετάζοντας συγκριτικά μια σαλαμάνδρα που βρίσκεται υπό εξαφάνιση και το πατεντάρισμα κάποιων ποικιλιών μήλων στο στάδιο της βιομηχανικής τους παραγωγής.
Με απρόβλεπτο τρόπο, το ντοκιμαντέρ κάνει αισθητό το αόρατο νήμα που συνδέει τις ιστορίες των Δομινικανών καλογριών του Τάγματος των Δομηνικανών (υπεύθυνες ενός εργαστηρίου συντήρησης), μιας ομάδας ψαράδων που προσπαθούν να επιβιώσουν πιάνοντας ό,τι μπορούν σε μια λίμνη που ξεραίνεται, κάποιων μηχανικών που ασχολούνται με την τεχνητή νοημοσύνη για τη συγκομιδή της τροφής, αλλά και ενός αυτόχθονα ερευνητή της βιοϊατρικής, ο οποίος μάχεται κατά της εμπορευματοποίησης του ανθρώπινου DNA. Ένας στοχαστικός διαλογισμός για τα ρευστά σύνορα ανάμεσα στον φυσικό και στον μη φυσικό κόσμου, και τις σχετικές δυναμικές της εξουσίας.
Με το WordPress Automatic Plugin από την codecanyon
Πλέον στην ιστοσελίδα μας δημοσιεύονται αυτόματα άρθρα μέσω «RSS feeds».
Από όποια σελίδα μας τα προσφέρει!
Δεν φέρουμε καμιά απολύτως ευθύνη για το περιεχόμενο.
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε Σε αυτή την τοποθεσία
Αν πιστεύεται πως αυτό το άρθρο πρέπει να διαγραφεί μην διστάσετε να μας βρείτε στα social media.