«Η Yamaha δεν θα τρέχει με τον V4 το 2025 αλλά το 2026»… – Galaksias Portal News
του Δημήτρη Διατσίδη
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Η αγωνιστική ομάδα της Yamaha στο MotoGP βρίσκεται σε μια διαδικασία ανάκαμψης από τις τελευταίες θέσεις της βαθμολογίας, τη στιγμή που το 2021 πήρε τον Τίτλο με τον Fabio Quartararo. Πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι η Ιαπωνική εταιρία σχεδιάζει να επιστρέψει στη διάταξη V4 του κινητήρα, από την εν σειρά που χρησιμοποιεί τώρα!
«Ο κινητήρας λειτουργεί στο δυναμόμετρο, αλλά είναι πολύ νωρίς να κάνουμε σχέδια. Δεν μπορούσαμε να βρούμε καλύτερη ομάδα από την Pramac ως δορυφορική ομάδα, ενώ η κατάσταση της KTM μας ανησυχεί όλους», δήλωσε στο GPone.com o διευθυντής της ομάδας.
Για την Yamaha, το 2024 ήταν μια χρονιά επαναστάσεων που θα πραγματοποιηθούν από την αρχή του 2025. Ο Max Bartolini έφτασε ως Τεχνικός Διευθυντής, η Pramac θα είναι η δορυφορική ομάδα, και ο νέος κινητήρας V4 έκανε τις πρώτες του δοκιμές στην Ιαπωνία. Στην Iwata έχουν κάθε πρόθεση να αλλάξουν τα πράγματα και αναπνεύσουν έναν νέο αέρα. Ο Διευθυντής Ομάδας Massimo ‘Maio’ Meregalli το γνωρίζει πλήρως αυτό και πρώτα ρωτήθηκε σχετικά με την άποψη του Rins ότι ο V4 είναι σχεδόν έτοιμος να βγει στην πίστα και στη συνέχεια έδωσε πολλές απαντήσεις σε καίριες ερωτήσεις.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
«Ο Rins κατακρίθηκε για αυτό»! απάντησε γελώντας, «Είπε ότι έπρεπε να είχαμε δοκιμάσει τον V4 μέσα στην Χερέθ, αλλά δεν το κάναμε γιατί δεν ήταν έτοιμος».
Τον κατέκριναν επειδή είπε την αλήθεια;
«Η αλήθεια είναι ότι ο νέος κινητήρας λειτουργεί στο δυναμόμετρο. Είναι πραγματικά όλα σε ένα εμβρυϊκό στάδιο».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Βάσει κανονισμού θα μπορούσατε να ξεκινήσετε το πρωτάθλημα με τον εν σειρά 4κύλινδρο και μετά να μεταβείτε στον V4;
«Με παραχωρήσεις ναι, ωστόσο, είναι κάτι αδύνατο να εξεταστεί. Δεν έχουμε κάνει χιλιόμετρα με αυτόν ακόμα, ούτε καν στις δοκιμές».
Τι νόημα έχει να φτιάξεις έναν V4 1000 κ.εκ. και μετά να πρέπει να αλλάξεις στα 850 κ.εκ. το 2027;
«Δεν είναι μόνο ο κινητήρας, αλλά ολόκληρη η μοτοσυκλέτα. Δεν έχουμε στοιχεία, για παράδειγμα για την ισορροπία βάρους. Δεν μπορούμε καν να σκεφτούμε να φτιάξουμε μια μοτοσυκλέτα για το 2027 χωρίς να έχουμε πληροφορίες. Για τη σημερινή μοτοσυκλέτα γνωρίζουμε τα πάντα, ενώ αυτό είναι ένα εντελώς νέο έργο και υπάρχουν πολλά πράγματα που δεν γνωρίζουμε. Αν εμείς θέλουμε να κάνουμε συγκριτικές δοκιμές, δεν υπάρχει άλλη επιλογή».
Τώρα που έχετε μια δορυφορική ομάδα, θα είναι δυνατό τα επόμενα δύο χρόνια να τρέχουν δύο παράλληλα έργα; Για παράδειγμα, μια ομάδα θα μπορούσε να τρέξει με τον εν σειρά 4κύλινδρο και η άλλη με τον V4;
«Αυτή τη στιγμή πρέπει να βγάλουμε τον V4 από το μυαλό μας γιατί δεν είναι ρεαλιστικό, σκεφτείτε ότι μπορούμε να βάλουμε ένα νέο έργο στην πίστα μετά από 6 μήνες, είναι κάτι αβάσιμο».
Την εποχή των δίχρονων στα 500 κ.εκ. η Yamaha αγωνιζόταν ταυτόχρονα με έναν τετράχρονο τετρακύλινδρο κινητήρα, τον οποίο έδωσαν στον Sheene, και έναν άλλο κινητήρα V, τον οποίο είχε ο Roberts.
«Το θέμα είναι ότι δεν μπορείς να τρέξεις δύο έργα παράλληλα. Το 2025 θα αναπτύξουμε τον V4 και τη νέα μοτοσυκλέτα, αλλά θα αγωνιστούμε με τον εν σειρά. Όταν υπάρχουν κάποιες ευκαιρίες, θα κάνουμε συνεχόμενες δοκιμές και δεν μπορούμε να τις κάνουμε με δύο διαφορετικές μοτοσυκλέτες στα κυβικά. Ό,τι θα μάθουμε τώρα, θα το φέρουμε το 2027».
Τι γίνεται με το 2026;
«Δεν είπα ποτέ ότι θα αγωνιστούμε τα επόμενα δύο χρόνια με τον εν σειρά 4κύλινδρο, αλλά το 2025 δεν θα ήταν ρεαλιστικό να τον χρησιμοποιήσουμε. Οποιοσδήποτε στόχος θα ήταν μη ρεαλιστικός, πρέπει ακόμα να κάνουμε όλες τις δοκιμές στον κινητήρα και είμαστε στην αρχή της διαδικασίας».
Πόσο εντυπωσιαστήκατε με την απόφαση της Yamaha να εγκαταλείψει τον εν σειρά 4κύλινδρο, ο οποίος ήταν πάντα η υπογραφή σας στο MotoGP;
«Είναι άλλο ένα σημάδι αυτής της αλλαγής που κάνουμε, πριν από μερικά χρόνια κανείς δεν μπορούσε έχουν φανταστεί ότι ο Τεχνικός Διευθυντής της Yamaha μπορεί να είναι μη Ιάπωνας. Για μένα, πρόκειται για ένα σχέδιο Β. Τα τελευταία χρόνια δεν είχαμε ποτέ ένα. Θέλουμε να έχουμε μια ευκαιρία να αξιολογήσουμε ποιο θα είναι το πακέτο που θα μας επιτρέψει να βελτιώσουμε την απόδοση. Εάν μιλάμε για έναν κινητήρα, σε επίπεδο απόδοσης ο εν σειρά 4κύλινδρος μπορεί να μας δώσει περισσότερες επιδόσεις από έναν V4, λόγω του μήκους της εξάτμισης, γιατί η ροή είναι καλύτερη, όπως επίσης και η ροή στην εισαγωγή. Δεν είναι μόνο ο κινητήρας που κάνει καλή τη μοτοσυκλέτα όμως: ο V4 είναι πιο στενός και επιτρέπει πιο αποτελεσματική αεροδυναμική. Ξεκινάμε από πολλές υποθέσεις, αλλά όταν αρχίσαμε να μιλάμε για αυτό το ενδεχόμενο ήμασταν όλοι έκπληκτοι με θετικό τρόπο».
Πότε σχεδιάστηκαν οι πρώτες γραμμές στο χαρτί για τον νέο κινητήρα;
«Γύρω στις αρχές του περασμένου έτους».
Πόσο επηρέασε αυτό το νέο έργο η απόφαση του Quartararo να συνεχίσει στην Yamaha;
«Πρώτα από όλα δεν προσπαθήσαμε να πουλήσουμε τίποτα, απλά είπαμε στον Fabio ότι κάνουμε είναι πράξη. Όλα όσα του υποσχεθήκαμε τα καταφέραμε: γινόταν λόγος για τον Bartolini και μιλούσαμε για δορυφορική ομάδα. Τα καταφέραμε ακόμα και σε μια δύσκολη κατάσταση. Νομίζω ότι τόσο ο Fabio όσο και η ομάδα της Pramac μας εμπιστεύτηκαν».
Αναφερθήκατε στον Bartolini, πόσο και πώς έχει αλλάξει η Yamaha από την παρουσία του;
«Το να δώσουμε ένα ποσοστό είναι δύσκολο, αλλά έχουμε αλλάξει πραγματικά προσέγγιση, τώρα είμαστε λίγο πιο επιθετικοί. Χρησιμοποιήσαμε και τους Αγώνες μερικές φορές κάνοντας λάθη, για λόγους ανάπτυξης, που δεν γινόταν στο παρελθόν. Πριν, η σχέση μεταξύ Ιαπωνίας και Ευρώπης ήταν μονόδρομη, ενώ τώρα υπάρχει συνεχής ανταλλαγή πληροφοριών. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το κίνητρο όλων των εμπλεκομένων έχει επίσης διπλασιαστεί, τώρα όλοι νιώθουμε μέρος αυτού του έργου, και μάλιστα από την Ιαπωνική πλευρά είδαμε μια αλλαγή και μια εμπιστοσύνη που δεν υπήρχε το παρελθόν».
Φαίνεται να κόβετε τους δεσμούς σας με το παρελθόν. Δεν χρησιμοποιείτε πλέον τη σειρά ρούχων του Valentino Rossi και δεν βασίζεστε σε αυτόν για τη διαχείριση της ομάδας Moto2 που θα είναι επικεφαλής η Pramac. Είναι επίσης λόγω του γεγονότος ότι η VR46 έχει συνδεθεί πιο στενά με την Ducati;
«Είναι συνέπεια όλων αυτών, όχι λόγω ενδυμασίας αλλά λόγω των διαπραγματεύσεων με τον νέο προμηθευτή που ξεκίνησε πολύ νωρίτερα. Η ομάδα της Moto2 διοικούνταν από έναν τμήμα της Yamaha που δεν ήταν αυτό που ήταν υπεύθυνο για το MotoGP και στη συνέχεια δόθηκε στην VR46. Αυτή τη στιγμή έγινε αλλαγή ταχύτητας, στο MotoGP η δομή θα ανατεθεί στην Pramac».
Είναι μεγάλη ευθύνη να έχεις την ομάδα που κέρδισε τον Τίτλο με τον Martin ως δορυφορική ομάδα;
«Είναι μια προστιθέμενη αξία. Μάλλον θα ήταν αδύνατο να βρούμε καλύτερη δομή από τη δική τους, όσον αφορά τον επαγγελματισμό, την εμπειρία, την επικοινωνία. Ξεκινήσαμε αυτή τη σχέση μαζί τους με τέρμα το γκάζι και μου αρέσει να δουλεύω μαζί τους, υπάρχει ενθουσιασμός από όλους που είναι οι νέοι συνεργάτες».
Είστε ικανοποιημένος και με τους Oliveira και Miller ως αναβάτες; Συνήθως σε δορυφορική ομάδα εξελίσσεις νέους αναβάτες.
«Σίγουρα χρειαζόμαστε και εμπειρία γιατί το έχουμε κάνει τις τελευταίες σεζόν με δύο αναβάτες, αν όχι έναν. Τώρα που έχουμε ένα νέο έργο και το κυνηγάμε, όσο περισσότερες πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε τόσο το καλύτερο. Κατά τη γνώμη μου, το στυλ οδήγης του Miguel ταιριάζει στην M1, ενώ ο Jack θα πρέπει να αλλάξει λίγο την οδήγησή του. Είχαμε μόνο μια Δοκιμή, αλλά τα σχόλιά τους ήταν αρκετά θετικά. Είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον Miguel και ήταν χαρούμενος».
Θα χρειαστείτε αναβάτες δοκιμών και έχετε προσλάβει τον Augusto Fernandez.
«Δυστυχώς, η κατάσταση είναι λίγο περίπλοκη γιατί ο Crutchlow μια μόλυνση στο χέρι του δεν επουλώνεται, αν και αυτό βελτιώνεται. Ο Cal μας είπε ήδη ότι θα συνεχίσει μόνο το 2025, και είχαμε την ευκαιρία να μιλήσω με τον Augusto. Λογικά θα προτιμούσε να βρει μοτοσυκλέτα για αγώνα, αλλά στο τέλος του παρουσιάσαμε μια κατάσταση με 6 Δοκιμαστές. Χωρίσαμε λίγο τις εργασίες και ο Crutchlow θα μπορεί να εξηγήσει στον Fernandez πώς να χωρίσει την πτυχή του αναβάτη από την πτυχή του δοκιμαστή, ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί. Εμείς θα διαχωρίσουμε το έργο, θα γίνουν περισσότερες λειτουργικές δοκιμές στην Ιαπωνία και δοκιμές που σχετίζονται με την απόδοση στην Ευρώπη».
Τι γίνεται με τον Dovizioso;
«Αυτή τη στιγμή μας δίνει ένα χέρι βοηθείας, έχει τεθεί στη διάθεσή μας κάθε φορά που τον καλέσαμε ως αντικαταστάτη του Cal. Προς το παρόν δεν είμαστε σε θέση να προσφέρουμε αυτό που θα ήθελε, αλλά υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την πλευρά του Dovi να είναι μέρος αυτού του έργου και έχουμε ήδη συζητήσει για το τι θα μπορούσε να γίνει στην επόμενη δοκιμή εάν ο Cal δεν είναι έτοιμος καθώς θα χρειαστεί χρόνο για να εξοικειωθεί έχοντας πολύ καιρό να οδηγήσει μοτοσυκλέτα».
Θα θέλαμε επίσης τη γνώμη σας για το τι συμβαίνει στην KTM και την επιπτώσεις στο MotoGP.
«Δεν είναι ούτε καλή περίπτωση για αυτούς, ούτε καλή περίπτωση για εμάς, αλλά αυτό που ξέρω προέρχεται από αυτά που διάβασα και δυσκολεύομαι να φανταστώ τις συνέπειες. Διατηρούν την αισιοδοξία ότι δεν θα έχουν προβλήματα, αλλά δυσκολεύομαι να το πιστέψω εντελώς. Οι Ιάπωνες είναι επίσης ανήσυχοι γιατί αυτή η κατάσταση δεν είναι καλή για οποιονδήποτε, αλλά ποτέ δεν ασχοληθήκαμε με το θέμα λεπτομερώς, παραμένουμε σε επίπεδο παρακολούθησης».
Αναπαραγωγή άρθου από εδώ