Αθλητικά

Ο επιχειρηματίας που «σύστησε» τη Nike στην Ελλάδα ετοιμάζει την είσοδό του στο Χρηματιστήριο – Galaksias Portal News

Με κύκλο εργασιών πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ και EBITDA στα επίπεδα των 40 εκατομμυρίων ευρώ το 2024, ο όμιλος Φάις, βρίσκεται στο κατώφλι του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Το Forbes Greece συνάντησε τον επιχειρηματία και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Σάμι Φάις, και είχε την ευκαιρία να κάνει μία σύντομη ανασκόπηση της διαδρομής του, συζητώντας ταυτόχρονα για τις προοπτικές της εισαγωγής στην οργανωμένη αγορά.

«Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε πολλές συζητήσεις για να συνάψουμε νέες εμπορικές σχέσεις. Ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους κάνουμε εκ νέου εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αυτή τη φορά με τον όμιλο Φάις, είναι διότι από τη στιγμή που ήδη διατηρούμε συνεργασίες με πάνω από 100 διεθνή brands και επιδιώκουμε να διασφαλίσουμε την εμπιστοσύνη τόσο των υφιστάμενων συνεργατών μας όσο και αρκετών ακόμη με τους οποίους θέλουμε να αναπτύξουμε εμπορικές σχέσεις τα επόμενα χρόνια», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου στην ελληνική έκδοση του Forbes. «Προοπτική του ομίλου είναι να γίνει μία μικρή πολυεθνική».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Διάθεση του 25% των μετοχών για άντληση κεφαλαίων 60 εκατομμύρια ευρώ

Με την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ο όμιλος επιδιώκει να αντλήσει κεφάλαια περί τα 60 εκατομμύρια ευρώ, διαθέτοντας το 25% των μετοχών του στο επενδυτικό κοινό.

Το μεγαλύτερο μέρος θα διατεθεί για την ανάπτυξη της Kiko Milano, ένα άλλο μέρος για τον εξορθολογισμό του ύψους και του κόστους δανεισμού.

Σήμερα ο δανειακός φόρτος του ομίλου κινείται σύμφωνα με τον κ. Φάις πάνω από τα 80 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 60 εκατομμύρια ευρώ καλύπτονται από επιταγές πελατών του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα επιτόκια μειώνονται, εκ των πραγμάτων θα περιοριστεί περαιτέρω το κόστος του δανεισμού μας», σημειώνει.

Η Harley Davidson ήταν από τις εταιρείες που μου έλειψαν μετά την πώληση της Elmec»

«Παρά το γεγονός ότι έως τώρα δεν είμαστε εισηγμένη εταιρεία, έχουμε αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με εταιρείες όπως η Levi’s που μετράει 150 χρόνια ζωής, η Harley Davidson, την οποία αναλαμβάνουμε εκ νέου στην Ελλάδα. Η νέα έκθεση και το σέρβις, θα βρίσκονται στη λεωφόρο Βάρης – Κορωπίου και πιθανότατα οι εγκαταστάσεις θα είναι έτοιμες το καλοκαίρι.

Η Harley συνδέθηκε άμεσα με το όνομά μας, καθώς την ξεκινήσαμε το 1990 όταν οι μοτοσυκλέτες της μάρκας ήταν ελάχιστες στην Ελλάδα. Όταν πούλησα το 2007 την Elmec, ήταν από τις εταιρείες που μου έλειψαν, καθώς είχα συνδεθεί και συναισθηματικά με τη συγκεκριμένη αντιπροσωπεία δεδομένου ότι είμαι μηχανόβιος από ηλικία 12 ετών», επισημαίνει ο ίδιος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Όλες οι δουλειές που έκανα στη ζωή μου έγιναν επειδή είχα πάθος γι’ αυτές. Έτσι και στην περίπτωση της Harley.

Μόνο όταν έχει πάθος κανείς για ένα αντικείμενο μπορεί να έχει εξέλιξη πάνω σε αυτό. Είναι βασική μου αρχή πως όταν κάτι το καταλαβαίνω και μου αρέσει, το κυνηγάω και το κάνω καλά. Γι’ αυτό και ασχολήθηκα με τα αθλητικά από μικρή ηλικία, ήταν κάτι που αγαπούσα. Έτσι, ενώ η δουλειά του πατέρα μου εστίαζε στη διάθεση ηλεκτρολογικού υλικού, ήταν κάτι που δεν με κέρδισε και αποφάσισα να κινηθώ αυτόνομα».

Από την εποχή των σπουδών του στην Αμερική είχε την ανησυχία να δημιουργήσει κάτι δικό του. Όπως λέει, δεν μπορούσε να φανταστεί τον εαυτό του να συνεργαστεί με τον πατέρα του, ο οποίος ήταν ηλεκτρολόγος μηχανολόγος.

«Ωστόσο η ονομασία της πρώτης του μεγάλης επιχείρησης, της Elmec, προήλθε από τις λέξεις “Electrica Mecanica” τιμώντας την εταιρεία του πατέρα μου, Elmec Ino Φάις Α.Ε.».

«H επιθυμία μου παρά το γεγονός ότι τα καλοκαίρια που δεν είχα σχολείο, δούλευα στον πατέρα μου, ήταν να κάνω κάτι δικό μου. Αντιλαμβανόμουν ότι το να έχω μία δική μου επιχείρηση, μου έδινε τη δυνατότητα να έχω τον πλήρη έλεγχο της δουλειάς μου. Δεν μπορούσα ποτέ να σκεφτώ ότι θα δουλέψω για κάποιον άλλο ή ότι θα πάω στο Δημόσιο.

Από την ηλικία των 12 ετών θυμάμαι ότι έπαιρνα παλιά μηχανάκια, τα επισκεύαζα και τα πουλούσα. Με αυτόν τον τρόπο έβγαζα κάποια επιπλέον χρήματα, για να μη ζητάω μόνο από τους γονείς μου. Είχα όμως και μεγάλη αγάπη για τους αγώνες αυτοκινήτων, τρέχοντας σε ‘δεξιοτεχνίες’».

Φέρνοντας τη Nike στην Ελλάδα

Παράλληλα με τις σπουδές του στους τομείς διοίκησης επιχειρήσεων και μάρκετινγκ στην Αμερική, ο Σάμι Φάις, ήταν ιδιαίτερα δραστήριος και κινητικός, προετοιμάζοντας τις επόμενες κινήσεις του. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ξεκίνησε τις πρώτες διερευνητικές επαφές με αμερικανικές εταιρείες. Μεταξύ αυτών ήταν η Nike, η οποία είχε ξεκινήσει το 1974.

«Δεδομένου ότι είχα μεγάλη αγάπη για το τένις, τα πρώτα παπούτσια που αγόρασα στην Αμερική ήταν Nike. Η πρώτη επαφή με τους ανθρώπους της εταιρείας έγινε σε μία μεγάλη εμπορική έκθεση της εποχής στη Γερμανία, την οποία επισκεφθήκαμε με τον πατέρα μου. Εκείνη την περίοδο η Nike μόλις ξεκινούσε να κάνει πωλήσεις των προϊόντων της εκτός Αμερικής.

Και κάπως έτσι το μεταξύ μας συμβόλαιο ήταν το πρώτο που υπεγράφη εκτός αμερικανικών συνόρων. Ξεκίνησα σε μία αποθήκη στις Τρεις Γέφυρες, την οποία μου παραχώρησε ο πατέρας μου. Παράλληλα έστησα ένα μικρό show room αλλά και ένα μικρό κατάστημα λιανικής στην οδό Σόλωνος 44 στο Κολωνάκι. Ήμουν μόνο εγώ και ένας υπάλληλος.

Η αγορά τότε ήταν παρθένα και πολύ περιορισμένη. Τα καταστήματα αθλητικών ήταν ελάχιστα στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων ο Δημητρίου στην Πάτρα, ο Τσαντάς-Παναγάκος στη Θεμιστοκλέους, ο Κατράντζος, ο Κέφαλος-Κορωναίος (K&K Sports) στην οδό Χρυσοσπιλιωτίσσης, ο Καραμανλής στην πλατεία Κλαυθμώνος και η Peter Sport στη Θεσσαλονίκη.

O καλύτερός μου πελάτης τότε ήταν η Τσαντάς-Παναγάκος. Και οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές η Adidas και η Asics. Αυτό που κατάφερα, ενώ η Nike ήταν άγνωστη για την Ελλάδα και την Ευρώπη, ήταν να χτίσω ισχυρές σχέσεις με όλους τους πελάτες. Έκανα τα πάντα μόνος μου. Πουλούσα, παρέδιδα, τιμολογούσα. Και παρά το γεγονός ότι ο πατέρας μου ήταν αντίθετος με αυτή τη δουλειά, βλέποντας την εξέλιξή της, μεταστράφηκε από απόλυτα αρνητικός, σε πολύ περήφανος και θετικός».

Η δημιουργία βιομηχανικής μονάδας στην Κομοτηνή

Ο Σάμι Φάις έχει καταφέρει κατά καιρούς να φέρει στην Ελλάδα εκτός της Nike, σημαντικές εταιρείες στο χώρο της λιανικής, οι οποίες κατακτούν την αναγνώριση και την προτίμηση του κοινού και συχνά γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλείς. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η Ugg, η Dr Martens, η Kiko Milano, η Under Armour και πολλές ακόμη. Ωστόσο για μία περίοδο της ζωής του ο ίδιος δραστηριοποιήθηκε και στη βιομηχανία, συστήνοντας την Falco.

«Δημιούργησα τη συγκεκριμένη επιχείρηση σε μία περίοδο κατά την οποία η Nike έφτιαχνε μόνο παπούτσια και μάλιστα στην αρχή οι άνθρωποί της δεν επιθυμούσαν να ξεκινήσουν δραστηριότητα στα είδη αθλητικού ρουχισμού. Ωστόσο η δυναμική που ανέπτυξε η Nike στην Ελλάδα ήταν τέτοια, γεγονός που ενίσχυσε την εμπιστοσύνη των Αμερικανών προς το πρόσωπό μου.

Κατασκευάζαμε περίπου 15 εκατομμύρια τεμάχια ετησίως και γίναμε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας σε έτοιμα πλεκτά ρούχα, πουλώντας κεντρικά στη Nike Ευρώπης και από εκεί διατίθεντο σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο. Κάποια περίοδο κάναμε παραγωγή και τα ρούχα της Adidas στο συγκεκριμένο εργοστάσιο.

Στην πορεία η Κίνα άρχισε να γιγαντώνεται παραγωγικά, με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί η παραγωγή μας και καθώς το μέλλον να φαντάζει αβέβαιο. Όλα έδειχναν στις αρχές τις δεκαετίας του ’90 ότι η επιχείρηση αυτή δεν θα μακροημέρευε.

Ευτυχώς το αντιλήφθηκα νωρίς και πούλησα την επιχείρηση εγκαίρως. Ο όμιλος Elmec Sport συνέχισε να αναπτύσσεται. Το 1990 μπήκαμε για πρώτη φορά στο Χρηματιστήριο, ενώ ξεκινήσαμε αντιπροσωπείες όπως η Harley Davidson και η εταιρεία σκαφών Bayliner».

Η δυσκολότερη στιγμή της επιχειρηματικής του διαδρομής

Ξεχωρίζει τη δυσκολότερη στιγμή της επιχειρηματικής του διαδρομής κατά την περίοδο που δημιούργησε το εργοστάσιο στην Κομοτηνή.

«Τότε γνώριζα ελάχιστα πράγματα για την βιομηχανική παραγωγή. Ταυτόχρονα είχα εμπιστευθεί έναν άνθρωπο που αποδείχτηκε ότι δεν μπορούσε να τρέξει τη δουλειά. Αναγκάστηκα να μάθω όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας, να ράβω, να πλέκω, να κάνω τα φινιρίσματα αλλά και να επιλέξω τους σωστούς ανθρώπους για να οργανώσω την επιχείρηση.

Μάλιστα είχα λάβει πολλά δάνεια για να στηρίξω τη δουλειά αυτή. Ήταν δύσκολες στιγμές για τη ρευστότητα του ομίλου, παρά το γεγονός ότι η Nike χρηματοδοτούσε τη δραστηριότητα».

Αναφερόμενος στο μέλλον, ο Σάμι Φάις τονίζει ότι το εμπόριο θα συνεχίσει να αποτελεί το επίκεντρο της δραστηριότητας του ομίλου. «Αυτή τη στιγμή είμαστε μοιρασμένοι 50-50 στη λιανική και τη χονδρική. Όλες οι δραστηριότητες είναι ομαλά καταμερισμένες. Ανάμεσά τους είναι η Kiko Milano, όπου έχουμε πάρει τα δικαιώματα.

Έως τώρα έχουμε εισέλθει σε τέσσερις χώρες: (Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία, Βουλγαρία) και στόχος είναι να συνεχίσουμε στην Τσεχία και τη Σλοβακία. Θα ανοίξουμε 100 καταστήματα, ενώ ήδη λειτουργούν περίπου 30. Παράλληλα συζητάμε για αρκετές νέες δουλειές, όπου κάποιες σχετίζονται με τον αθλητισμό και κάποιες άλλες όχι».

Αναπαραγωγή άρθου από εδώ

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button